Home / Archief / Utrecht Centraal/ Museum van Geluid

Museum van Geluid

zondag 3 juni 2018

Colin Benders, die furore maakte onder de naam Kyteman, bouwt speciaal voor Utrecht Centraal in de imposante Werkspoorkathedraal een klankexpositie, waarin zijn obsessie voor de modulaire synthesizer centraal staat. De modulaire synthesizer is een zelf samen te stellen instrument met ontelbare effectmodules, knoppen, schuiven en kabels. Benders raakte hierdoor gefascineerd vanwege de kans die het instrument biedt om compleet unieke klanken te creëren. Voor het museum nodigt Colin zijn grote voorbeelden en collega's uit de wereld van de modulaire synthesizer uit om in de dagen voorafgaand aan Utrecht Centraal speciaal op de ruimte gemaakte composities te creëren. Wat Colin gaat maken blijft nog een verrassing, maar hij neemt in ieder geval zijn hele systeem mee. Het museum is alléén op zondag 3 juni 2018 te bezoeken van 11:00-19:00 uur.

'Ik zie er naar uit om iedereen te ontmoeten, ook omdat ik van iedereen heel benieuwd ben hoe ze de dingen doen die ze doen. Het wordt niet alleen een geluidsexpositie, maar ook een ontmoeting van actieve en interessante mensen in de modular scene. Het wordt echt ook een soort modular-festival van formaat. Ik denk dat er best wel wat mensen zijn die speciaal hiervoor naar Utrecht willen komen om dit te bezoeken!'

Museum van Geluid wordt mede mogelijk gemaakt door:

  

Gasten:

Daniel Cramer (CAN)
Colin kwam in aanraking met Daniel Cramer op Muffwiggler, het belangrijkste internetforum voor modular-enthousiastelingen. Cramer plaatst daar eens in de zoveel tijd een zogenoemde 'Krell'-patch, waarbij hij ervoor zorgt dat de modular 'zichzelf bespeelt'. Cramer creëert daarbij dus eerder een soort kunstmatige intelligentie dan dat hij zelf stukken speelt. Het is een heel andere manier van muziek maken, waarbij er geen directe relatie is tussen bijvoorbeeld een toets en een noot, maar waarbij je het systeem van een set spelregels voorziet waar het mee aan de haal gaat. Cramer is daar erg goed in, en legt ook graag uit hoe hij het aanpakt.

Christophe Beck (VS)
Toen Colin Beck benaderde via Facebook, was dat omdat hij een filmpje van hem had gezien met een waanzinnig goede modular-patch. Toen hij verder keek op zijn YouTube-kanaal bleken daar allemaal filmpjes van Disneyfilm Frozen op te staan. Wat blijkt? Beck bracht als klassiek componist een belangrijke bijdrage aan de soundtrack van deze populaire film. Daarnaast is hij dus een beest op de modular. De muzikaliteit die hij aan de dag legt op het instrument is ongeëvenaard, waarbij hij, net als Colin, voor een muzikale totaalervaring gaat.

Suzanne Ciani (VS)
Een bijzondere bijdrage tijdens het Museum van Geluid komt van Suzanne Ciani. Ze is er zelf niet bij, maar ze stuurt wél een patch in. Ciani is een absolute pionier op het gebied van modulaire synthese. Ze werkt voornamelijk met de Buchla, het modulaire systeem van uitvinder Don Buchla. Daarop maakt ze waanzinnig mooie composities. Ciani staat op eenzame hoogte als het gaat om creativiteit met dat systeem. Het is aan Colin om, samen met zijn modular-compagnons, op basis van aantekeningen de patch van Ciani live te reproduceren.


Ann Annie
(VS)
Ann Annie heeft een YouTube-serie met hele lieve, melodische setjes. Hij gebruikt minimalistische modular-setups, maar haalt het maximale daaruit. De muzikant uit Portland, Oregon duikt geregeld met zijn modular de natuur in als setting voor zijn filmpjes.  

Patrick Detampel (DL)
Detampel maakt demo's voor de Duitse synthesizerwinkels Alex4 en Schneidersladen, 'de crackdealers van de modularwereld'. Tijdens een van die demo's viel Colin op hoe diepgaand Detampel de modular onder de knie heeft. Tijdens het Museum van Geluid geeft hij voor de verandering eens geen demonstratie, maar is er volop de ruimte om kennis te maken met zijn eigen muziek.

Maarten Vos (NL)
Colin leerde Maarten Vos kennen als cellist, nog voordat hij erachter kwam dat ook hij veel met elektronische muziek bezig was. Toen Colin voor het eerst begon met het livestreamen van zijn modulaire patch-sessies, stond Vos hem vaak bij. Zelf had 'ie toen nog geen modulair systeem, maar inmiddels is de modular helemaal geïntegreerd in zijn werkwijze. Bij Vos hoor je z'n klassieke basis terug, maar op een geheel eigen wijze. Er zit een organisch karakter in alle muziek die hij maakt.

Allert Aalders (NL)
Colin stapte zo'n beetje tegelijkertijd met Aalders in de modularwereld en hij was voor Colin van onschatbare waarde in het ontdekken van het systeem. Als synthesizerexpert achter Sonar Traffic, gehuisvest in Kytopia, heeft Aalders niet alleen ontzettend veel kennis van synthesizers, maar maakt hij zich ook hard voor het organiseren van evenementen rond de modulaire synthesizer, zoals Modulation. Als performer richt hij zich op meer atmosferisch werk: soundscapes en ambient.

Gijs Gieskes (NL)
'Het eerste wat ik van Gijs zag was z'n Myspace-pagina. Die had-ie helemaal gehackt, m'n computer liep bijna vast', aldus Colin. Gieskes is een zogenoemde 'circuit bender': hij weet uit allerlei alledaagse en minder alledaagse voorwerpen een muziekinstrument te maken. Zoals een plastic zak die uit zichzelf ademt, als een soort kunstmatige long. Of muzikale kloksignalen op basis van zandlopers. Het zijn meer kunstobjecten dan gewone instrumenten. Veel van Gieskes experimenten vinden hun definitieve vorm als synthesizermodule, waardoor bezitters van een modulair systeem ze kunnen integreren in hun eigen muziek.

Jerobeam Fenderson / Bernhard Rasinger (AT)
Fenderson tekent landschappen, dieren en abstracte vormen. Met geluid! Door geluidsgolven te visualiseren op een zogenaamde oscilloscoop wordt geluid omgezet in lijnen. Door die geluidsgolven zorgvuldig te manipuleren beïnvloedt hij hoe die lijnen lopen, waardoor hij uiteindelijk hele dierentuinen creëert. En ondertussen klinkt het ook nog als muziek! In New York kwam Colin voor het eerst in aanraking met de laserinstallatie van Rasinger (BR Laser). Ook hij zet geluid van de modular om in visualisaties, door voltage om te zetten in laserlichtsculpturen. Tijdens Museum van Geluid combineren Rasinger en Fenderson hun werkwijzen tot een gezamenlijke audiovisuele ervaring.

Sem Schreuder (NL)
Schreuder weet alles van het combineren van geluid, licht en video. Hij presenteert Device Unknown, een interactieve audiovisuele installatie waarmee je een dialoog aan kan gaan met een onbekende machine.

Universum 1.2
De installatie symboliseert een abstracte planeet, waar, door middel van beweging in de fysieke ruimte, de bezoeker invloed kan hebben op het gedrag van deze planeet en haar omgeving. In deze omgeving wordt er een immersieve ruimte gecreëerd die de verbinding legt tussen twee werelden, namelijk de digitale abstracte wereld en de fysieke analoge hedendaagse wereld. Door deze twee samen te voegen ontstaat er een nieuwe micro universum waarbij deze twee werelden één worden. Voor de kunstenaars is deze installatie onderdeel van een onderzoek naar het creëren van fysieke digitale tastbaarheid met als doel het creëren van digitale realiteit die deelbaar is met iedereen.

De installatie is gemaakt en begeleid door: Jaco Schilp (3D sculptuur video mapping), Skander Jaïbi (Interactive Soundscape), Rene ’t Hart (Laser bestuurbare midi-controller) en met hulp van vrienden.

© Foto: Jelmer de Haas

Museum van Geluid

Werkspoorkathedraal
Tractieweg 41
zo 11:00-19:00