| |
Home / Organisatie / Organisatie

Organisatie


Culturele Zondagen
Culturele Zondagen is een eendaags (soms tweedaags) cultureel evenement in de stad Utrecht dat zes keer per jaar plaatsvindt rond een specifiek thema. Allereerst in samenwerking met de Utrechtse culturele instellingen, maar vaak wordt daarnaast samenwerking gezocht met maatschappelijke organisaties binnen en buiten Utrecht, het onderwijs, winkeliers en horeca, al gelang het thema.

Culturele Zondagen is in 2001 op initiatief van Leefbaar Utrecht gestart als ‘tegenhanger’ van de koopzondagen, met als bedoeling het diverse Utrechtse cultuuraanbod gratis en laagdrempelig aan de inwoners van Utrecht aan te bieden. Sinds de start is Culturele Zondagen uitgegroeid tot een sterk, origineel en succesvol merk, bekend en geliefd bij een groot, breed Utrechts publiek¹. Met name de altijd weer nieuwe onderwerpen en verrassende locaties worden door de bezoekers gewaardeerd. In 2010 is er gestart met het programmeren van een à twee inhoudelijke Zondagen per jaar en op meer samenwerking met onder andere de winkels, horeca en maatschappelijke organisaties. De terugkerende Zondagen Nieuwjaarsduik en het Uitfeest wisselen af met themagerichte zondagen als In de ban van de man, Utrecht 40-45, Alles Kids en Bestemming bereikt. Het gemiddelde aantal bezoekers per zondag is de afgelopen jaar met ruim 80% gestegen (van 15.691 in 2010 tot 29.010 in 2015). De Zondagen worden door de inwoners van Utrecht gezien als meerwaarde voor de stad, goed voor de economie, ze stimuleren het cultuurbezoek in Utrecht en zetten Utrecht op de kaart². 

Utrecht Marketing
Culturele Zondagen wordt georganiseerd door Utrecht Marketing, de centrale citymarketing organisatie van de stad Utrecht.

¹ 72% van de Utrechters kent Culturele Zondagen, 44% van de bezoekers geeft CZ een 8 of hoger, bron GfK Intomart 2013.
² Bron GfK Intomart 2013